Sök:

Sökresultat:

108 Uppsatser om Ubiquitous computing - Sida 1 av 8

IT i bilen : En fallstudie av ubikvitär datorisering

This paper aims to study the possibilities and challenges the car industry has to face with applying information technology in cars. The goal is to describe and analyse all the existing technology in the cars out on the market today as well as future possible technologies in cars. By interviewing people who has been working or are working with information technology in cars, we aim to clarify the obstacles and opportunities in the process of implementing informatics in cars. With this knowledge we want to learn more about Ubiquitous computing and how humans interact with Ubiquitous computers today and will be interacting in the future. Technology has a rapid development pace and we find it interesting to examine how the car industry can keep up with the rapid development pace of technology. .

Överallt förekommande datorer En undersökning om Ubiquitous Computing och dess problemområden

I vår vardag använder vi oss av mängder av redskap och föremål som hjälper och roar oss. Dessa föremål har de senaste åren tenderat att bli mer och mer tekniska och har kapacitet att utföra saker som sedvanliga datorer tidigare gjorde. Detta område kallas för Ubiquitous computing, eller Ubicomp. Syftet i vår uppsats är att belysa forskningsområdet Ubicomp och några av dess problemområden. Kontextmedvetenhet, Integritet och Människa- datorinteraktion är de tre problemområden som vi valt utifrån befintligt litteratur.

BYOD och Cloud Computing : En vägledande studie för hur BYOD bör bedrivas säkert tillsammans med cloud computing

Syftet med denna uppsats är att få en insikt i hur informationssäkerhetsarbetet påverkas av Bring Your Own Device (BYOD) i kombination med cloud computing. Författarna har kommit fram till sin slutsats genom att utföra intervjuer på två olika verksamheter samt en enkätundersökning som sedan har analyserats med aktuell teori. Utifrån detta har en kravspecifikation tagits fram som ett vägledande bidrag för organisationer..

Molnet och dess möjligheter och  utmaningar : En kvalitativ studie i hur molnet förändrar systemutvecklingsarbetet

As companies grow, their need for computing power will increase, which traditionally resulted in companies having to invest in more IT resources. Now, with cloud computing, companies can easily hire computer power over the Internet, on-demand. Cloud computing offers a highly scalable environment where companies can store data and host their services. This paper employs a qualitative study with interviews and literature studies to explore opportunities and challenges associated with cloud computing from a system developer perspective. The aim of the paper is to find out how cloud computing changes the conditions for system development. The paper contributes with four different opportunities and challenges that the system developer must handle to succeed in the world of cloud computing.

Cloud Computing - A Study of Performance and Security

Cloud Computing är det stora modeordet i IT-världen just nu. Det har blivit mer och mer populärt på senare år men frågor har uppstått om dess prestanda och säkerhet. Hur säkert är det egentligen och är det någon större skillnad i prestanda mellan en lokal server och en molnbaserad server? Detta examensarbete tar upp dessa frågor. En serie prestandatester kombinerat med en litteraturstudie genomfördes för att få fram ett resultatet för detta examensarbete. Denna rapport kan komma att vara till nytta för de som har ett intresse av Cloud Computing men som saknar någon större kunskap om ämnet.

Annonsering i Ubiquitous media-miljöer - från konsumentens perspektiv

Konceptet med ubiquitous-miljöer går ut på att information ska vara tillgängligt när som helst, var som helst. Den här uppsatsen behandlade annonser i denna miljö och hade perspektivet utifrån konsumenten. Målet med uppsatsen var att ta reda på hur konsumenter upplever annonsering i dessa miljöer och hur de förhåller sig till integritetsfrågor samt vilka faktorer som är viktiga för att de ska uppskatta en annons. För att ta reda på detta användes ett ramverk om annonsering i ubiquitous-miljöer baserat på en artikel av Ranganathan och Campbell (2002). För att samla in data användes en onlineenkät som publicerades på Hallandspostens webbsida.

Cloud Computing : Vilka svenska företag lämpar det sig för?

Cloud computing spås av många som framtiden för IT och innebär att man över internet hyr datorkraft och programvara istället för att köpa in datorer och mjukvarulicenser till företaget. Då mycket av den forskning som finns syftar till främst amerikansk kontext har den här undersökningen genomförts med fokus på svenska företag. Den här undersökningen syftar till att ta reda på vilka typer av företag i Sverige som har störst respektive minst nytta av cloud computing och har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra svenska IT-företag. I undersökningen framkommer det att det kan vara svårt att hitta en specifik bransch eller storlek av företag som är speciellt väl lämpat för att använda sig av cloud computing, det gäller snarare att utifrån en specifik verksamhet undersöka hur man på bästa sätt kan dra nytta av cloud computing. Däremot finns vissa förutsättningar som skiljer olika företagstyper åt när det gäller cloud computing som presenteras i uppsatsen..

Mobila tjänster för studenter : En undersökning av mobilapplikationer för studentliv

This study aims to highlight the activities and needs of students in order to explain how mobile services can provide support and facilitate students on a daily basis. The empirical data is based on discussions with a focus group combined with already existing research concerning the areas of mobile service development, contextual-awareness and Ubiquitous computing. The results from the focus group show that students have a need for mobile services to help and support them in their ordinary tasks and activities. In the discussion of this report we bring up aspects of development and what to think of when dealing with students..

Kan Urban Computing influera Sport-IT? : En studie om nästa generations coachingverktyg

The Swedish government?s objective regarding information technology is to be world-leading in using the possibilities that digitization provides. In some aspects this has already been done, but in some areas much is yet to be accomplished. Although sports and recreational fitness activities are amongst the fastest growing areas of personal and consumer-oriented cloud computing-based technologies around the globe, there are areas within the genre that?s not evolving as quickly.

Great design experiences don?t happen by accident - En kvalitativ studie om design av upplevelser i Surface-computing system

Användarupplevelser är en gren inom användbarhetsområdet som på senare år kommit att studeras alltmer. Orsaken till detta är att ny teknik medför andra krav på produkter än att produkter som sådana ska vara lätthanterliga. Produkten kan likväl ha som syfte att vara rolig att använda sig av.Studiens syfte var att studera användarupplevelser beträffande Surface-computing teknologi.Företaget Interactive Institutes innovativa Surface-computing produkt Virtual Autopsy Table fick exemplifiera Surface-computing teknologi i publika miljöer. Genom att använda denna uppmärksammade produkt som underlag är syftet att undersöka vilka designmoment som kan anses vara kritiska för upplevelsebaserad design. Studiens frågeställning blev:Vilka riktlinjer kan tas fram för att vägleda en designprocess att bli mer fokuserad påanvändarupplevelser vad gäller Surface-computing system?Med utgångspunkt från studiens datamaterial, så var en del av studiens syfte att ta fram riktlinjer.

Hör upp!!

In this Bachelor thesis I explore sound and room as elements in design of user interfaces, both theoretical and practical in a specific application domain, to identify some of the advantages and disadvantage associated with these elements. As application domain I studied email clients and their usage at home amongst students at Blekinge Institute of Technology. In the study I found an activity, which seems to be highly distributed in the physical room where the user is located. The activity was notification of email and could take place in an arbitrary location of the home. I then augmented this activity with ideas from my theoretical assumption about room and sound.

Vad är Cloud Computing? : En kvalitativ studie ur ett företagsperspektiv

Cloud computing is a new buzzword within the IT-industry, and introduces a whole new way of working with IT. The technique delivers web based services, which results in that the user no longer needs to install an application locally on a computer. Since the application no longer needs to run on a local entity, but in a datacenter located on a service provider, the users no longer need any specific hardware more than a computer with an internet connection. Cloud computing also offers IT-infrastructure and development environments as services, these three service types is better known as cloud services. Through the usage of different types of cloud services, the need for maintenance and hardware is significantly reduced.

Leverans av IT-system ? Tentativa faktorer som påverkar valet

Cloud computing diskuteras överallt trots det finns det fortfarande ingen gemensam syn på vad det egentligen är. Om tio specialister inom området fick frågan vad cloud computing innebär skulle tio olika svar ges. Om en definition på cloud görs har den inte en likadan betydelse som begreppet cloud computing. Ordet cloud är en vanlig metafor för Internet men när cloud kombineras med computing blir innebörden större och otydligare. Termen cloud i en striktare mening innebär användandet av datorresurser online snarare än över hela Internet.

Systemförvaltning med cloud computing

Syftet med den här undersökningen var att ta reda på vad som händer i en systemförvaltning när Cloud Computing införs. Vilka roller och aktiviteter i systemförvaltningen som påverkas vid byte av IT-lösning. För att få svar på detta har vi utfört en fallstudie på ett företag som utvecklar och levererar tjänster baserade på Cloud Computing, där vi intervjuat två respondenter för att samla in information. En analys har utförts där informationen jämförts mot teoriramen. Därefter har slutsatser dragits utifrån arbetet.

Hör upp!!

In this Bachelor thesis I explore sound and room as elements in design of user interfaces, both theoretical and practical in a specific application domain, to identify some of the advantages and disadvantage associated with these elements. As application domain I studied email clients and their usage at home amongst students at Blekinge Institute of Technology. In the study I found an activity, which seems to be highly distributed in the physical room where the user is located. The activity was notification of email and could take place in an arbitrary location of the home. I then augmented this activity with ideas from my theoretical assumption about room and sound. The result was a rule-based agent for notification of email, which primarily uses sound as interaction style..

1 Nästa sida ->